Lekker slapen; fit weer op

Doel Op een realistische en praktische manier je slaap verbeteren.
Doelgroep
Medewerkers die slecht slapen en dit als een probleem ervaren in hun dagelijks leven.
Resultaat Een gezonde nachtrust zorgt dat je het werk opgewekt en alert kunt doen. Je leert op je werk en thuis een juist ritme tussen activiteit en herstelmomenten te vinden, en legt hiermee een basis voor een gezonde nachtrust.
Omschrijving Slapen en waken horen bij elkaar als dag en nacht
In dit onderdeel leer je van alles over je slaapritme én je waakritme. In een goed opgebouwd 24-uurs ritme vullen slapen en waken elkaar aan en versterkt de kwaliteit van het een, de kwaliteit van het ander. Slapen en waken horen immers bij elkaar als dag en nacht. Een gezonde nachtrust maakt dat je het werk opgewekt en alert kunt doen. Maar ook het omgekeerde is waar: door op je werk en thuis een juist ritme tussen activiteit en herstelmomenten als rust en pauze te vinden, leg je de basis voor een gezonde nachtrust.

De 90-minuten cyclus van slapen en waken
In dit onderdeel van de cursus ontdek je dat achter de verkeersborden die langs de snelwegen staan met de tekst: “twee uur rijden, een kwartiertje rust”, een hele wetenschap schuil gaat. Naast het 24-uurs ritme van slapen en waken, zijn er namelijk ook kleinere ritmes van activiteit en rust (herstellen). Zo word je tijdens je slaap om de 90 minuten even wakker.
Vaak merk je dat niet eens. Deze 90 minuten cyclus speelt ook overdag een rol. Kennis over deze kleinere ritmes, helpen je om je dag structuur te geven en slapen en waken, beter op elkaar af te stemmen.

Pauze en rust
In dit onderdeel kijken we naar de drie mogelijkheden die onze fysiologie heeft om te herstellen van een inspanning: slap, rust en pauze. Wanneer we onze pauze- en rustmomenten goed leren gebruiken, blijf je gedurende de dag fris en alert. Zo verminder je de slaapdruk en ben je voor je gezondheid en welbevinden, minder afhankelijk van 8 uur slaap. Aan de hand van praktische voorbeelden krijg je de juiste handvatten om je persoonlijk werk- of studieritme te verbeteren en je waakcyclus beter te laten aansluiten op je slaapcyclus.

De beste tijd om te slapen
In dit onderdeel kijken we onder andere naar wat je wel en niet moet doen om beter te slapen. Misschien ga je ’s nachts uit bed als je wakker ligt of juist niet? Wat doe je dan? Is het verstandig om ’s avonds te werken of te sporten? Slaap je beter door een boek te lezen, muziek te luisteren, een warme douche te nemen of iets te eten? Samen kijken we naar de juiste invulling van je avond, zodat deze beter aansluit op de nacht. Op die manier haal je meer uit je slaap, jezelf, je privéleven en je studie of je werk.

De slaapoefening
Tijdens de workshop of cursus maak je kennis met een slaapoefening waarmee je direct de kwaliteit van je slaap kunt verbeteren. Deze oefening is gebaseerd op Yoga Nidra, de yoga van de slaap. Maak je geen zorgen: je hoeft niet te rekken en te strekken en je hebt geen speciale kleding nodig. Je gaat gewoon liggen en luistert. Dat is alles. Je krijgt dan een mp3-bestand met één of meerdere slaapoefeningen toegezonden zodat je thuis verder kunt oefenen. Menig deelnemer heeft dankzij de slaapoefeningen zijn of haar slaap binnen korte tijd aanmerkelijk kunnen verbeteren.

Uitvoerder Gemeente Zwolle.
Trainer Rob de Ron (slaapcursus.nl).


Aantal bijeenkomsten
2
DeelnamekostenEenheidStuksprijsTotaal Incl.
Medewerkers gemeente ZwolleKosten komen ten laste van het afdelingsbudget.Deelnemer€ 120,00€ 120,00
Overige medewerkersDeelnemer€ 250,00€ 250,00


Opleidingsdata en inschrijven

Klik op inschrijven achter de training van uw keuze om het inschrijfformulier te openen.
Naam opleidingVrijStartEindLocatieInschrijven
      
Lekker slapen; fit weer opWordt gepland bij voldoende animoInschrijven